Feb 13, 2016

Burgeri vegani


Mi-am dorit de mult timp să încerc o alternativă la junk food, iar această reţetă de burgeri bogaţi în proteine dar săraci în grăsimi, pe care am asamblat-o, mi-a nimerit aşteptările. Sper să vă placă şi vouă cel puţin unele piese componente.


Chifle pentru burgeri:
• 500 g făină
• 2 lgţ zahăr
• 300 ml lapte vegetal
• un pliculeț de drojdie uscată
• două linguri de ulei
• 10 g sare
• opțional: un pic de turmeric (pentru culoare)
• sirop: 20 g apă + 20 g zahăr sau 20 g apă + 10 g sirop de arțar/agave  (pentru culoarea aceea frumoasă a crustei şi pentru a se lipi seminţele)

Întâi se amestecă drojdia cu zahărul şi cu 150 ml de lapte călduţ. Apoi, se adaugă făina cernută, sarea, turmericul şi se frământă un pic. Se adaugă şi uleiul, restul de lapte şi se frământă din nou, până când se obţine un aluat "suplu". Se lasă să crească 45 de minute, apoi se pot forma şase sau opt chifle (de preferat opt, altfel ies prea mari, după părerea mea), care se ung cu puţin sirop şi se lasă la crescut în tavă timp de 40 minute. În final, se mai ung o dată cu sirop, se presară seminţe de susan, de mac şi/sau fulgi de ovăz, după care se lasă la cuptor la 200°C, timp de 20 de minute. Chiflele rezultate sunt pufoase, moi, dulcegi, iar gustul specific al laptelui folosit (eu am încercat de soia şi de cocos) nu se simte deloc.
Reţeta este adaptată după cea a Laurei Adamache, dar am folosit şi câteva trucuri în plus.

Burgeri
• 200 g linte uscată (poate chiar 250 g), care apoi se fierbe cu puţină sare;
• 500 g ciuperci tăiate cubuleţe, călite (fără ulei), la care se adaugă o lingură - două suc de roşii sau bulion
• o ceapă tocată mărunt
• 4-5 căţei de usturoi, în funcţie de cât de mult vă place usturoiul
• 100 g fulgi de ovăz râşniţi
• 2 lg făină
• condimente şi ierburi: boia, chimen, oregano, ienibahar, cimbru.
Se amestecă toate ingredientele cu o lingură de lemn, având grijă să eliminăm cât mai mult din lichide (dacă a a mai rămas apă de la fiert lintea sau dacă nu s-a evaporat toată apa din ciuperci) şi, eventual, se mai adaugă fulgi de ovăz (nu e nevoie să îi mai râşniţi) dacă pasta rezultată e prea moale. Fiindcă acest preparat nu conţine carne crudă, se poate gusta fără teamă pentru a se verifica intensitatea condimentelor. ;)
Se formează mici turte şi se coc la cuptor, la foc mediu, timp de 20 minute, apoi se întorc pe partea cealaltă şi se mai lasă la cuptor încă 15 minute.
Notă: Acest preparat nu necesită un liant, dar dacă vi se pare că nu se leagă compoziţia, puteţi adăuga un înlocuitor de ou precum: seminţe de chia hidratate, tărâţe de psyllium, sau seminţe de in măcinate şi hidratate.

Acum, pentru partea cu adevărat distractivă: adaosurile! Iată câteva sugestii:

Maioneză
• 10 g suc de lămâie
• 12 g muştar
• 2 g zahăr
• sare
• turmeric
• 140 g tofu
• lapte de soia
Se amestecă toate la blender sau cu mixerul vertical şi se adaugă laptele de soia puţin câte puţin până se ajunge la consistenţa dorită. Reţeta este de la Vegan Corner, dar uşor ajustată.

Ketchup făcut în casă
Aici eu nu am o reţetă exactă, ci doar amestec pe foc sos de roşii/ bulion/ roşii proaspete cu diverse condimente, zeamă de lămâie, puţin zahăr, iar în cazul de faţă am adăugat şi zeama rămasă de la ciupercile călite.

Morcovi marinaţi
Se fierb câţiva morcovi întregi şi apoi se lasă la marinat o zi-două în: sos de soia, puţin oţet, doi căţei de usturoi zdrobiţi, sare, piper, cimbru şi, probabil cel mai important element, boia afumată (eu nu am găsit boia afumată nicăieri, dar de dragul experimentului, am folosit două linguri de sos barbeque ce conţinea şi acest condiment). Înainte de servire se trag în tigaie cu un pic de marinadă. Se pot tăia felii pentru sendvişuri, burgeri, sau se pot folosi ca hot dogs, împreună cu sos de muştar şi ketchup, imitând surprinzător de bine gustul şi aspectul preparatului original. Reţeta nu îmi aparţine, dar este destul de populară în rândul veganilor.

Cartofi pai la cuptor (garnitură)
Aici doar amestec feliile de cartofi cu sare, piper, usturoi, oregano, rozmarin, boia, turmeric şi le dau la cuptor timp de 25 minute la 230°C, într-o tavă tapetată cu hârtie de copt.

Alte sugestii: salată, varză proaspătă, castraveţi muraţi.

Fiindcă pâinicile erau destul de mari, am tăiat un strat din mijloc atunci când am asamblat preparatul. Dar simţiţi-vă liberi să îi pregătiţi cum vă place mai mult. :)
Poftă bună!

Later edit:
Am făcut din nou chiflele folosind lapte de cocos preparat în casă, iar în loc de ulei am folosit crema formată deasupra laptelui. Au ieşit la fel de gustoase!


No comments:

Post a Comment